Monday, February 9, 2015

Pengalaman waktu mengerjakan umrah


Hampir setahun dah aku mengerjakan umrah... Ya Allah rindunya membuak-buak...tadi baca blog dianaishak tentang pengalamannya mengerjakan umrah..terpanggil rasa nak share pengalaman umrah... 

Aku berangkat mengerjakan umrah pada februari 2014 dengan parents aku.. Sebelum register tu mula2 aku tak nak pergi...sebab aku takut..yelah,aku manusia biasa yang banyak masa silamnya..banyak dosanya..tapi entah macam mana aku terbuka hati nak pergi dengan niat satu aku nak jaga mak ayah aku sepanjang kat sana... Aku ni dah la jenis kuat melawan kan..aku memang minta tahap kesabaran aku paling maksimum kat sana...

Waktu berangkat tu Alhamdulillah adik beradik semua hantar...naik flight,lepas makan first meal aku sakit perut dan rasa nak demam...tuhan je tahu aku muka pucat gila masa tu..haha..tapi aku urut2 perut aku minta dipermudahkan lah urusan.. Kejap je hilang rasa sakit perut..demam tu tak lagi lah..hilang hari ke dua di madinah... Sesampainya dinMadinah Alhamdulillah semua urusan sangat di permudahkan..smooth je,imegresen,beg semua..tapi sejuk sangat waktu tu..bila check in hotel semua siap2 nak subuh... Kat sana aku selalu pegang tangan mak aku tak lepas langsung... Sebab risau hilang plus aku memang niat nak jaga mak ayah aku.. Sepanjang kat madinah semua okay.. Paling terharu aku dapat masuk Raudhah .. Terharu sangat..dapat solat sunat dalam tu...dalam himpit2 tu niat nak solat sunat tiba2 je depan aku macam lapang...Alhamdulillah rezeki kan?dah la sebelum masuk tu rasa nak ke toilet bagai.. Tapi tahan je..sebab peluang hanya sekali..aku bagi mak aku solat dulu sebab nak jaga belakang dia..then aku pula..bila doa dalam tu ada satu doa khusus yang selalu dibaca,sampai satu part aku nangis... Tak tau kenapa..automatik... 

Then berangkat ke Mekah lepas 4 hari tak silap di madinah.. Ouhh btw ramai kenal makcik2 masa pergi umrah..antaranya aunty endan,aunty ana dan aunty adil 😊 .. Masa berangkat ke mekah tu agak menguji lah..bila berhenti di R&R dia..sebab r&r dia memang jauh beza dgn kita ye..toilet dia tak menahan hahaha tapi sabar jelah..mak aku kena himpit dgn mak arab bila keluar toilet sampai blur dia..aku tarik tangan keluar then mak aku ckp..mak aku lupa nak pakai seluar panjang dengan stokin..sebab dia terkejut,rasa nak nangis pula aku bila ingat balik... Aku suruh mak aku duduk kt masjid tu,slow2 aku pakaikan semuanya.. Mcm ni lah mak aku tua nanti aku akan jaga,terlintas dalam fikiran..then lepas solat terus gerak ke mekah.. Aku pergi dengan tabung haji.. Servis tiptop! Pergi Miqat untuk 3 kali umrah tabung haji sediakan kenderaan jadi tak perlu risau,hotel makanan semuanya puas hati..sepanjang kat sana aku tak period langsung.Alhamdulillah kan 😊.. Waktu kali pertama masuk masjidil haram aku amazed tgk kaabah.. Betul ke ni depan kaabah? Bila tawaf terhidu2 bau wangi..tanya parents aku dorang cakap tak bau apa2,mungkin rezeki alia kot ayah cakap... Tapi memang bau yg sama tiap kali umrah cuma kuat atau tak je..yg kali pertama tu kuat sangat... Sepanjang umrah memang kena banyak sabar dgn mak arab...dia tunjal ke apa sabar jelah,aku tak shopping sangat pun belikan utk org lain je banyak haha..nafsu membeli macam hilang...kadang kat sana macam kat malaysia sebab orang malaysia merata kt sana 😂😂😂😂... 

Apa pun semua dipermudahkan sepanjang kat sana..ohh ye masa kat madinah terjumpa coursemate amir..dah la before fly dah deal cakap kalau jumpa kena selfie..sekali lepas aku solat zohor masa kat masjid nabawi aku dgr orang panggil alia2...bila toleh laaa amir! Hahahaha pantas keluarkan hp snap gambar..lol sgt 😂😂😂😂... Sepanjang kat sana aku rasa tidur paling lena,tidur awal dan bangun awal..mimpi merepek pun tak ada..kecuali ada mimpi pasal dua orang ni..nama dirahsiakan gitchewwww... 

So far tu jelah yang aku nak share..kalau ada jodoh nanti nak ajak suami pula pergi lagi..calon takde lagi ahhaah..doa jelah dapat yang baik..boleh honeymoon kat madinah dan mekah Insyaallah 











3 comments:

  1. Syukur Alhamdulillah... muda-muda dah jadi Tetamu Allah....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, kami ingin berkongsi kehadiran buku tPanduan Ringkas Haji dan Umrah. Untuk gambaran selanjutnya sila layari pautan berikut: www.panduanringkashajiumrah.wordpress.com

    ReplyDelete
  3. assalam mohon share dik, syukran jazilan :)

    ReplyDelete